بررسی کاهش آبدهی و راندمان چاه توسط ویدئومتری و فیلمبرداری جدار چاه

چاه های آب با گذشت زمان در اثر عوامل متعددی کیفیت و آبدهی اولیه خود را از دست می­دهند. این عوامل شامل گرفتی لوله جدار، زنگ زدگی لوله جدار آهنی و یا شکستگی لوله های پی وی سی و همچنین نفوذ رسوبات دانه ریز به داخل چاه باشد. برای رفع این مشکلات بسیاری از کشاورزان و یا متخصصین در صنعت بدون شناسایی دست به فعالیت های اصلاح ،کف شکنی ، تعویض لوله ها و غیره میزنند. که غلارغم هزینه های بالا در بسیاری از موارد بازدهی مناسب را ندارد.

فیلمبرداری از چاه های آب و ارائه تصاویر به کارشناسان و متخصصان و کشاورزان باعث می شود تا با دید بهتر نسبت به رفع مشکل به وجود آمده اقدام کرده و در برخی از موارد با هزینه بسیار کمتر مشکل ایجاد شده برطرف شود.

ویدئومتری فناوری استفاده از دوربین و ضبط فیلم و تصویر در اعماق زمین می باشد. از دستگاه ویدئومتری در اکثر موارد به منظور بازدید از چاه های آب استفاده می شود. این دستگاه ها قابلیت پیمایش چاه آب با اعماق بیش از ۲۰۰ متر که جز چاه های عمیق می باشند را دارا هستند. با استفاده از این روش می­توان در چاه های با قطرهای متفاوت و عمق زیاد زمین، تصویر برداری کرده و معایب چاه مورد نظر را مورد شناسایی و ارزیابی قرار داد.

موارد  زیر را می توان با استفاده از دوربین چاه عمیق بازرسی کرد:

  • رسوب گرفتگی لوله جدار، میزان گرفتگی مشبک ها و انسداد آن ها
  • میزان پوسیدگی لوله جدار
  • ریزش خاک و ابزار در داخل چاه
  • دلایل کاهش آبدهی چاه نسبت به زمان حفر چاه
  • مکان نشتی و فرسایش
  • مشخص کردن نوع لوله جدار چاه و علت خرابی آن
  • پیدا کردن مکان پوسیدگی یا انسداد جداره چاه
  • پیدا کردن محل شکاف یا ترک داخل دیواره چاه
  • تجزیه و تحلیل لایه های زمین شناسی

* شرکت ما پروژه های متعددی را در اکثر استان های کشور از جمله : آذربایجان شرقی، سمنان، مازندران، خوزستان ، کرمان ، اصفهان، زنجان ، قزوین و استان های شرق کشور انجام داده است. با توجه به هزینه های بالای حفاری انجام مطالعات اولیه و کسب اطلاعات کامل از شرایط زیرسطحی، به منظور کاهش هزینه های بهسازی و افزایش راندامان چاه  امری عاقلانه و ضروری می باشد.

 قبل از حفر، جابه جایی و یا کف شکنی چاه با ما تماس بگیرید.     * دریافت مشاوره رایگان *

دستگاه ویدئومتری ، دارای  چند دوربین ثابت و همچنین یک دوربین با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارند که توسط کابل بلند ( در طول های مختلف ) با وینچ دستی و یا برقی به داخل چاه فرستاده می شوند و از طریق مانیتور این دستگاه قادر به مشاهده تمام جدار داخلی چاه از سطح تا انتهای عمق چاه خواهیم بود. با استفاده از این سیستم عیوب احتمالی چاه ها شناسایی شده و راهکارهای مناسب جهت رفع عیب پیشنهاد میشود. همچنین با استفاده از ویدئومتری چاه، می توان علت کاهش آبدهی چاه نسبت به حالت اولیه (زمان حفر) را تشخیص داد و با به کار بستن روش های بازیابی چاه، در رفع این مشکل اقدام نمود.

ویژگی های سیستم ویدئومتری مورد استفاده:

– قابلیت كار در چاههایي با قطر دهانه 6 اینچ به بالا
– گردش 360 دوربین به منظور پیمایش کامل جداره و سازند
– تصویر برداری تا عمق نهايي 500 متر
– ضبط کامل فیلم
– امکان نمایش عمق در تصویر
– امکان زوم و گرفتن عکس از محل مورد نظر
– حركت يكنواخت دوربین توسط کابل جمع کن خودکار
– پیدا کردن ابزار گم شده
– بازبینی تعمیر، تمیز کاری و لایروبی
– پیدا کردن جداره پوسیده، نفوذ، انسداد و یا انحراف جداره
– تشخیص قابل بازسازی بودن گمانه و چاه
– تجزیه و تحلیل لایه های زمین شناسی سازند
– بدنه کاملا ضد زنگ و ضد خوردگی

ویدئومتری در بخش حفاظت از زنگ اداره گاز

افزایش عمرشبکه ها و فرسودگی آنها با گذشت زمان باعث بروز مشکلاتی می شود که هزینه های بسیاری را جهت رفع و اصلاح آن می طلبد. دوربین های ویدئومتری بعنوان یکی از ابزارهای مهم حفاظت از این چاه ها، می تواند زمینه را برای اطلاع از وضعیت چاه ها و اتخاذ تصمیم مناسب در مورد آنها فراهم آورد چرا که همواره یکی از مشکلات ما، ناتوانی برای رفع مشکل نیست بلکه عدم اطلاع از وجود و نوع مشکل است.

تخریب تدریجی سازه های چاه های آب باعث هدر رفتن سرمایه و ابزار آلات صنعتی می شود.محافظت تجهیزات چاه های آب در بخش حفاظت از زنگ اداره همواره مد نظر کارشناسان و بازرسان این حوزه بوده است. ویدئومتری چاه های اداره گاز از صرف هزینه های اقتصادی زیاد جهت پوشش دادن سازه و نصب دوباره سیستم های حفاظت کاتدی در آینده جلوگیری می کند. زیرا با یک بررسی ساده و فیلمبرداری از سازه چاه می توان از سالم بودن آن مطلع شد و از هزینه های مربوط به تعویض قطعات، تعمیرات ، نصب دوباره تجهیزات و زیان های وارده به سازه چاه جلوگیری کرد. چه بسا بتوان توسط فیلمبرداری از چاه یا چاه پیمایی بسیاری از مشکلات را بدون تحمل این هزینه ‌ها بر طرف نمود.

ویدئومتری
جدار چاه
ویدئومتری
ویدئومتری
ویدئومتری
ویدئومتری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *